شاید شما هم مثل اغلب افراد، به دنبال یک دوره برای آموزش مکانیک خودرو باشید. در واقع هزینه‌های زیاد تعمیر اتومبیل سبب شده تا افراد بسیاری به دنبال آموزش مکانیک خودرو باشند تا هم در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند و هم یک مهارت بیاموزند. همچنین دوره آموزشی تعمیر خودرو شما را از اتلاف وقت برای کارآموزی در مکانیکی‌ها نجات می‌دهد. در این مقاله قصد داریم دوره مکانیک خودرو درجه 2 مجتمع آموزشی و تخصصی فنون خودرو را به شما معرفی کنیم.

دوره­ی تعمیر اتومبیل­های سواری یا با عنوان شناخته شده تر، آموزش مکانیک خودروهای داخلی، با توجه به گسترش روز افزون استفاده از خودرو در جامعه بسیار مورد توجه علاقه­مندان قرار گرفته و به همین دلیل دارای بازار کار خوب و فعالی است و افرادی که توانایی و تخصص مطلوبی در این حیطه داشته باشند درآمد خوبی کسب می­کنند. در رشته­ی مکانیک خودرو کارآموز مبانی و اصول  کارکرد خودرو را شناخته و به صورت تخصصی راه و روش تعمیر و رفع عیوب موتور، گیربکس  و دیفرانسیل را آموزش می بیند. دوره­ی تخصصی مکانیک خودرو با مجهزترین تجهیزات و استفاده از موتورهای زنده­ی خودروهای رایج کشور در آموزشگاه تخصصی فنون خودرو  توسط بهترین اساتید سازمان فنی و حرفه­ای آموزش داده می­شود.

شرح دوره:

دوره آموزش مکانیک خودرو یک دوره کامل برای فراگیری این تخصص مهم است که در 2 درجه توسط گروه تخصصی فنون خودرو آموزش داده می‌شود. درجه اول و دوم این دوره شامل مباحث یکسان اما با سطح های متفاوت هستند.

 

 

 

 

 

مباحث دوره آموزش مکانیک خودرو درجه 2

مباحث دوره آموزش مکانیک خودرو درجه 2 شامل:

  • ابزار شناسی
  • موتور
  • گیربکس
  • دیفرانسیل
  • سیستم جرقه
  • جلوبندی
  • ترمز و تایم گیری

این مباحث به قدری عملی و آسان آموزش داده شده اند که کارآموزان می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند. همچنین کار عملی بر روی محصولات ایران خودرو و سایپا که در این دوره گنجانده شده، می‌تواند تخصص کارآموزان را بالا ببرد.

و با این روش آموزشی کارآموزان با تجربه و با سطح کیفیت بالا پس از اتمام دوره خواهیم داشت.

شایان ذکر است گروه تخصصی فنون خودرو برای شرکت کنندگان در این دوره آموزشی خوابگاه رایگان را به عنوان هدیه در نظر گرفته است.

مزایای دوره آموزش مکانیک خودرو فنون خودرو

مزایای این دوره برای کسی که آشنایی چندانی با خودرو و ساز و کار بخش‌های مختلف آن ندارد می‌تواند شگفت انگیز باشد:

  • آشنایی کامل با مباحث ذکر شده و تعمیر اصولی بخش‌های مختلف اتومبیل
  • کار عملی و تمرین مباحث آموزش داده شده روی اتومبیل‌های رایج کشور
  • صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه
  • فراهم ساختن زمینه برای ورود به بازار کار و تبدیل شدن به یک مکانیک خودرو
  • خوابگاه رایگان برای  کارآموزانی که از شهرستان برای کلاس ها حضور پیدا می کنند.

موشن گرافیک آموزش مکانیک خودرو

مدت زمان و شهریه دوره آموزش مکانیک خودرو

این دوره توسط مهندس زنجانی از اعضای تیم آموزشی گروه تخصصی فنون خودرو در مدت یک ماه آموزش داده خواهد شد. در یک ماه، جلسات 3 ساعته آموزشی از شنبه تا چهارشنبه برای کارآموزان فعال خواهد بود که شرکت کنندگان می‌توانند از کار عملی رو محصولات ایران خودرو و سایپا بهره برده و مهارت خود را در این زمینه بیشتر و بیشتر کنند. شهریه این دوره 7.800.000 تومان است که در مقایسه با بار آموزشی آن، بسیار ناچیز خواهد بود.

با بهره گیری از درجات 1 و 2 دوره آموزش مکانیک اتومبیل می‌توانید به راحتی با ساز و کار پیچیده بخش‌های مختلف اتومبیل آشنا شده و با کار عملی روی این آموزشات، تخصص خود را بالا ببرید و وارد بازار کار مکانیک شوید.

توضیحات کلی و کلیدی دوره

معمولا برای پیدا کردن مهارت در زمینه مکانیک خودرو و تبدیل شدن به یک مکانیک خودروی ماهر 3 روش پیش رو داریم:

  • شاگردی کردن: یکی از راه­ها شاگردی کردن درمغازه­های مکانیکی و یا حتی در نمایندگی های مجاز  خودروسازان است اما با توجه به قدیمی بودن این سبک یادگیری که مرسوم به سالیان قبل است و زمان طولانی مدت یادگرفتن برای افرادی که می­خواهند به سرعت وارد بازار کار مکانیک خودرو شوند گزینه­ی مناسبی به حساب نمی­آید.
  • تحصیلات: انتخاب رشته ی مکانیک خودرو در هنرستان­های کاردانش و فنی و حرفه ای آموزش و پرورش به مدت 3 سال در دوره ی متوسطه دوم ویا در دانشگاه­های معتبر که 4 سال  زمان می ­برد.
  • آموزش فنی و حرفه ای: حضور در دوره های مراکز و آموزشگاه­های فنی و حرفه ای که کاملا تخصصی در حرفه ی مکانیک خودرو مشغول به پرورش کارآموزان ماهر و با تجربه هستند. ( یکی از این مراکز آموزشگاه تخصصی فنون خودرو می­باشد که به عنوان مجهزترین و پربازده ترین آموزشگاه در زمینه ی تمامی تخصص­های خودرو به حساب می­آید)

نکات مهم برای انتخاب آموزشگاه مکانیک خودرو

  • تجهیزات به روز و کافی برای آموزش
  • تجربه و مهارت اساتید
  • محتوای آموزشی مناسب و به روز
  • کیفیت دوره های عملی

با توجه به اینکه جزئیات آموزشگاه ها باید مورد توجه قرار بگیرد انتخاب دوره­های آموزشی مکانیک نباید بر پایه ی قیمت باشد. برای مثال ممکن است دوره ای از نظر قیمت ارزان باشد و یا حتی مانند بعضی دوره های دولتی به صورت رایگان برگزار گردد اما اگر در انتهای دوره کارآموز متوجه شود که خوب یاد نگرفته و یا به شکل تمرین عملی آموزش کافی را دریافت نکرده در نتیجه آمادگی کافی برای ورود به بازار کار مکانیک را نخواهد داشت.

اعتبار مدرک پایان دوره

کارآموزان بعد از سپری کردن فرایند آموزشی گفته شده گواهینامه­ی فنی و حرفه ای دریافت می کند و ضمن اینکه  این مدرک بین المللی بوده می توانند در 186 کشور عضو سازمان جهانی کار(ILO)  مشغول به کار شوند و این گواهینامه ی بین المللی در تمام این کشورها دارای اعتبار است.( شما می توانید با مراجعه به لینک ILO لیست کشورهای عضو سازمان جهانی کار را مشاهده کنید)

شرایط بازارکار مکانیکی خودرو

تکنولوژی شتابان رشد و توسعه می یابد و در اين بین صنعت خودرو جایگاه ویژه ای در جهان دارد . به گواهی آمار صنعت خودرو بعد از صنعت نفت دومین صنعت مهم کشور به شمار می آید . ابداع و پژوهش در صنعت خودرو بی توقف و با شتاب زیاد در حال گسترش و توسعه است . هر روز شاهد شکوفائی و نو آوری روز افزون در این صنعت هستیم و میدان رقابت همچنان به روی طراحان و مهندسان صنعت خودرو باز می باشد.

توجه به گسترش روزافزون صنايع خودرو و مرتفع نمودن نيازهاي حمل و نقل،توليد و نگهداري اصولي خودرو يکي از ملزومات زندگي انسان گشته و همانگونه که بايد در چرخه ي توليد، خودرويي کم هزينه و با بهره وري بالاتر توليد شود،در عرصه ي نگهداري و سرويس اتومبيل نيز به متخصصين آشنا با صنعت خودرو، مجرب و توانا براي تعمير و نگهداري اصولي آن ضروري است. لذا با توجه به توليد انبوه و بسيار متنوع خودرو در جهان اهميت رشته مکانيک خودرو بيش از پيش مشخص مي گردد.

همواره شاهد افزایش فراوان مونتاژ و ساخت انواع خودرو های خارجی و ایرانی هستیم و مشتاقانه مردم ایران برای خرید خودرو شخصی اقدام می کنند .طبق آمار رسمی خانواده هایی که در سال 1395 صاحب خودرو بودند نسبت به 20 سال گذشته درصد آنها بیشتر از 3 برابر شده و در 20 سال پیش رو تعداد خودروها در ایران 5/2 برابر رشد خواهد کرد و به 50 میلیون خودرو میرسد. از طرفی داشتن خودرو برای همه مردم به یک ضرورت در زندگی تبدیل شده و تقریبا هر خانواده ای حداقل یک خودرو دارد. بنابراین مردم ناگزیر برای رفع مشکلات و عیوب خود به مکانیک و تعمیرکار خودرو نیازمندند. با توجه به این شرایط بازارکار خوبی برای علاقه مندان به شغل مکانیکی خودرو وجود دارد و آینده شغلی خوبی نیز پیش روی آنها خواهد بود.

با توجه به دانسته های علمی عمر مفید خودروها طبق استاندارد جهانی مابین 7 تا 10 سال است اما در کشور ایران از خودروها میانگین مابین 15 تا 25 سال استفاده می کنند که این موضوع باعث بالا رفتن سرانه ی تعمییرات خودرو در ایران نسبت به متوسط جهانی است. به طور که هر ایرانی هر سال میانگین 5 تا 8 دفعه برای تعمیر و سرویس خودروی خود به تعمیرگاه می رود و طبق مشاهده ی میدانی به این نتیجه می رسیم که بازار کار این شغل به این زودی اشباع نمی شود.

اگر یک جمع بندی کلی کنیم متوجه خواهیم شد که مشغول بودن در شغل مکانیکی خودرو در کل دنیا و حتی کشور ایران به نسبت بقیه ی رشته ها چون رشد و توسعه ی  هر روزه ی این تکنولوژی و دگرگونی و پیشرفت سیستم های جدید موجود در حال زیاد شدن است می توان نتیجه بگیریم اگر مکانیک ها در این عرصه همواره مهارت و اطلاعات خودشان را با توجه به اطلاعات روز تغییر دهند که اطلاعاتشان به روز باشد سالیان سال می توانند در این شغل و حرفه فعالیت کنند و درآمد مطلوب و قابل توجه ای داشته باشند.آمارهای جهانی هم این موضوع را تصدیق می کند. برای مثال در دوره ی زمانی 5  سال پیشین مقدار استخدام این شغل در کشور استرالیا  4/57 درصد رشد پیدا کرده و رشد فراوانی در آینده برای آن پیش بینی شده است.که خود دلیل استخدام نیروهای ماهر و کارآزموده از سایر کشورها می باشد.

وضعیت بازار کار مکانیکی خودرو

کارآموزان پس از اتمام دوره ی آموزشی می توانند :

  • استخدام در کارخانجات تولیدکننده خودرو در داخل و خارج کشور
  • -کار در شرکت های وابسته به سازنده های خودرو از جمله سازندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو
  • همچنین می تواند در گاراژها و تعمیرگاه های خودرو کار کرده و یا حتی به طور مستقل برای خود تعمیرگاهی راه اندازی کند.
  • کار برای شرکت ها، ادارات، مراکز نظامی و انتظامی به عنوان مکانیک خودروی اختصاصی برای سازمان
  • فعالیت در مراکز معاینه فنی خودروه
  • فعالیعت در شرکت های امداد خودرو به عنوان مکانیک سیار
  • کار با عنوان تعمیرکار تخصصی انواع گیربکس ها ، ترمز خودرو ، تنظیم کار موتور خودرو (تون آپ) و …

میزان درآمد مکانیک خودرو چقدر است؟

اغلب مشاغل فنی درآمد مناسبی دارند. مکانیکی خودرو هم یکی از آنها می باشد. هر مکانیک خودرویی از تخصص، دانش و تجربه خوبی برخوردار بوده، با مشتریان برخورد مناسب داشته، کار با کیفیت به مشتریان ارائه کرده و بتواند اطمینان آنها را جلب کند، می تواند به درآمد خوب و بالایی در این شغل دست یابد.

در صورتی که در شرکت های خودرو سازی و یا تعمیرگاه های کوچک و بزرگ خودرو سازی به عنوان مکانیک خودرو مشغول به کار شوید، حداقل مقدار حقوق این شاغلین طبق مصوبات شورای عالی در چارچوب ماده 41 قانون کار که هر سال تعیین می شود شروع می گردد که اگر کارفرما رضایت داشته باشد تا دو تا سه برابر پایه ی وزارت کار قابل افزایش است. اما اگر شما به طور مستقل و برای خود کار کنید خیابانی که تعمیرگاهتان در باشد و مقدار رفت و آمد ماشین در آن خیابان، بزرگی و کوچکی تعمیرگاه و مجهز بودن ،دور و نزدیک بودن بقیه ی تعمیرگاه ها  از همه مهمتر میزان مهارت و تخصصتان تعیین کننده ی درآمدتان می باشد.

که البته طبق تحقیقات در بین کارآموزان گذشته ی آموزشگاه فنون خودرو که هم اکنون مشغول به کار هستند تعمیرکار مکانیک خودرو بین 3 تا 7 برابر حداقل حقوق اداره ی کار و در بعضی شرایط حتی بیشتر از میزان هم درآمد دارند. برای مثال مطابق تعرفه اجرت تعمیرات براسا نرخ نامه تاریخ 15/01/1398 اتحادیه صنف تعمیرکاران مکانیک خودرو در تهران برای پژو 405، پژو پارس، سمند در سال مذکور به شرح زیر است:

  عنوان تعمیرات    مبلغ
تعمیر کامل موتور شامل (پیاده و سوار کردن موتور و گیربکس )      900.000 تومان
تعمیر، باز و بست گیر بکس300.000 تومان
تعویض لنت جلو25.000 تومان
تعویض لنت عقب60.000 تومان
تعمیر و باز و بست پمپ ترمز70.000 تومان
تعویض پمپ هیدرولیک50.000 تومان
تعویض کارتل و اویل پمپ روغن100.000 تومان

اگر شما در  یک روز 6 مشتری داشته باشید و به طور میانگین از هر نفر 60.000 تومان حق الزحمه دیافت کنید درآمد ناخالص مغازه باطری سازی در روز 360.000 تومان و در ماه (26 روز کاری) نه میلیون سیصد و شصت هزار تومان خواهد شد. که پس از کسر هزینه های استهلاک، تجهیزات، اجاره به طور خالص 5/6 میلیون تومان برای شما خواهد ماند (بر اساس نرخ نامه سال 1398).

البته سه اصل مهم مهارت، انصاف و اخلاق یک تعمیرکار خودرو سه اصل مهم دربالا بردن میزان در آمد  استو  اهمیت فراوانی  دارد.

میزان درآمد مکانیک خودرو در برخی از کشورهای جهان

عبارتند از : آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل 35.790 دلار (برای همه مشاغل 33.840 دلار) در سال 2010 و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 36.200 دلار بوده است. استرالیا– متوسط درآمد سالانه این شغل 43.000 دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد. انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل بین 23.000 تا 30.500 دلار و برای  افراد باتجربه تا 38.000 دلار می باشد.

 مزاياي گواهينامه سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور

ضوابط احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي سوابق تجربي در طبقه بندي مشاغل: در اجراي تبصره ماده 10 آئين نامه ايجاد مراكز كارآموزي و جوار كارگاه و بين كارگاهي موضوع تبصره 2 ماده 110 قانون كار جمهوري اسلامي ايران مصوب( 27/10/71) هيئت محترم وزيران و آئين نامه اجرايي تبصره 1 ماده 49 قانون مذكور(12/2/71) و بر اساس بخشنامه 4660/ ن تاريخ 24/2/73 معاونت نظارت بر روابط كار وزارت كار وامور اجتماعي، ضوابط جايگزيني و احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي تجربه شغلي (سوابق كار)، در طرح هاي طبقه بندي مشاغل كارگاه هاي مشمول قانون كار به شرح ذيل مي باشد:

  • طي دوره آموزشي مهارت درجه 1، معادل 6 سال تجربه
  • طي دوره آموزشي مهارت درجه 2، معادل 4 سال تجربه
  • طي دوره آموزشي مراكز جوار و ضمن كار، آموزش ارتقاء مهارت كمتر از 6 ماه، به تناسب مدت دوره، حداكثر 3 سال تجربی
  • پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند جواز کسب دریافت کند.
  • پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند وام خود اشتغالی دریافت کند.
  • پس از گذراندن دوره و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند گواهینامه خود را ترجمه و بین المللی کند

امید است مورد استفاده علاقمندان به رشته مکانیک خودرو قرار گرفته باشد

کارت الکترونیکی سوابق مدارک مهارت آموزی

پیش نیاز دوره مکانیک خودرو درجه 2

دوره ی مکانیک خودرو درجه 2 هیچ پیش نیازی ندارد.

امتیاز دهید post

1 Comment

  1. طیب علی پور گفت:

    سلام
    یعنی ما بعد از گذراندن دوره میتونیم مغازه باز کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزشگاه برق خودرو، آموزش برق خودرو، دوره آموزشی برق خودرو
دوره آموزشی برق خودرو